Familie Asjes goes to Canada (and to the USA)!

Glacier & Waterton National Park

Helaas begon deze dag een beetje met een teleurstelling, of eigenlijk was dat gisteren, toen we erachter kwamen dat we de ‘Go to the sun road' niet konden nemen. Deze weg loopt door Glacier helemaal over de bergpas heen waarbij je langs allemaal watervallen en gletsjers rijdt. Helaas is deze weg verboden voor wagens langer dan 21 feet en onze camper is 25 feet, dus dat ging niet. Erg jammer.

Het vrouwtje bij de balie van de camping gaf ons een alternatieve route over de weg die om Glacier heen loopt. Gelukkig konden we vanaf deze weg wel de Many Glacier bereiken. Deze plek was echt overweldigend met een prachtig meer met daaromheen hoge bergen met eeuwige sneeuw. Hier hebben we ook een trail gelopen van zo'n 1 uur en 50 minuten langs de berg. Deze trail was erg populair, omdat je tijdens het lopen verschillende soorten landschappen passeert zoals alpenwijde, dennenbos, loofbos, etc. Helaas was er deze keer geen leuk toetje van wild life aan het eind van de wandeling.

Na het lopen, hebben we in het hotel met uitzicht over het meer genoten van koffie en warme chocolademelk om daarna terug te rijden naar de hoofdweg. Toen we het park uitreden, stonden er weer allemaal mensen aan de weg met fotocamera's. Toen we vroegen wat er was, zeiden ze dat er net een beer aan de overkant van de rivier stond maar dat hij nèt weg was. Eerder hadden we bij de ingang van de Many Glacier Area al gehoord van de caissière dat er 10 minuten daarvoor een beer de weg had overgestoken. De Familie Asjes heeft dus niet veel geluk met het spotten van beren. Maar we houden ons hoofd omhoog en hebben onze hoop gezet op Banff of Jasper National Park. Duimen dat we deze vakantie nog een beer zien.

Na zo'n 1 ½ uur op de hoofdweg, en na het oversteken van de Canadese grens, hebben we Waterton Lakes bereikt. Dit is het Canadese deel van Glacier. We zitten hier op onze camping aan het meer vlakbij het super schattige centrum van dit stadje. We hebben 's avonds nog even de waterval van dit dorpje bezocht, Cameron Falls. Deze waterval loopt over gesteente dat 1500 miljoen naar geleden is gevormd, in de tijd dat er alleen nog maar bacteriën en algen op de aarde leefde.

Het is nu aan het onweren en straks gaat het vast regenen, dus we gaan nu gezellig met ze alleen binnen zitten. Lekker knus. Morgen is het weer vroeg dag en op naar Calgary!

Groetjes van de familie Asjes