Familie Asjes goes to Canada (and to the USA)!

Jasper

Zo, het was we het wildlife dagje wel vandaag. We hadden besloten om deze dag rust te nemen. Corwin en Elleke gingen lekker uitslapen, alleen Monique, Jakob en ik waren al weer vroeg wakker. Toen hebben we besloten om de 3 km naar Jasper te lopen om boodschappen te doen. Het was prima te lopen en we waren er in 35 minuten. Het is nog best een groot plaatsje met heel schattige winkels, net als in Banff.

Op de terugweg hadden we voor onszelf Subway mee en voor Cor en Elleke lekkere Kentucky Fried Chicken, omdat ze het zo lekker vinden. We wisten wel dat er hier beren zaten, maar konden wij weten dat het zo dichtbij zou zijn. Toen we rustig terugliepen, stak er ineens op zo'n 50 meter afstand een beer de weg over. Deze beer loopt hier al de hele tijd rond en er werd ook voor gewaarschuwd. Het is een subadult grizzly en is veel overmoediger dat volwassenere beren. Je zou het kunnen zien als een soort puber. Echt te dom van ons om met rugzakken met eten terug te gaan lopen, vooral lekkere warme kip.

Wij stonden dus aan de weg van: 'Wat nu?' We konden moeilijk verder lopen met de angst dat de beer zich zou omdraaien en af zou komen op onze lekkere geuren. Gelukkig stopte er een camper met een man en een vrouw die waarschuwde voor een beer. Het bleken toevallig Nederlanders te zijn die ons een rit terug naar onze camping aanboden in verband met de beer. Met beide handen hebben we deze kans aangegrepen en zijn gelukkig ongeschonden op de camping aangekomen.

Toen we rustig in de camper zaten te chillen voordat we naar een stel watervallen zouden gaan, kwam er rustig een coyote de camping overlopen. Hij kwam zo onze camper langslopen en ging aan de andere kant de bosjes weer in. Mensen hadden echt gelijk dat er in Jasper National Park heel veel wildlife rondloopt.

In de middag zijn we vetrokken naar Athabasca Falls. Indrukwekkend hoe veel kracht er van zo'n waterval afkomt. Het water beukte echt op de rotsen in. Op de terugweg gingen we over een zijweg van de Icefields Parkway in de hoop nog wat wildlife te zien, want we hebben nog steeds geen elanden gezien. Helaas kwamen we niks tegen.

Toen we vlakbij de camping waren, stond er weer een file aan auto's met allemaal mensen aan de rand van het bos. Wat bleek nou, het was weer de puberale beer die weer was teruggekomen. Deze loopt al de hele tijd rond op de campings en er zaten, net als vanochtend (maar dat wisten wij toen ook niet), een stel rangers van het park achter hem aan om het weg te jagen. Ze schieten dan op hem met rubbere kogels zodat hij mensen met pijn associeert en niet meer naar de camping terugkomt. Helaas is deze beer een beetje erg stout en komt steeds maar terug. Gelukkig hebben we hem nog wel even goed kunnen bekijken voordat hij weer het bos invluchtte (zie foto).

Na deze laatste dag in een rits van natuurparken vertrekken we morgen weer richting kust, naar Vancouver Island. Daar schijnt het ook prachtig te zijn en krijgen we weer met ander wildlife te maken, namelijk zeezoogdieren. We zijn heel benieuwd.

Groetjes van de familie Asjes